
Silnik wielopaliwowy
Silnik wielopaliwowy ? silnik spalinowy, który może prawidłowo pracować będąc zasilanym różnymi rodzajami paliw płynnych, głównie benzyną i olejem napędowym, ale także m.in. paliwem lotniczym.
Opis
Są to silniki o zapłonie samoczynnym. Zmiany w konstrukcji silnika są związane przede wszystkim z koniecznością zmniejszenia dużego kąta opóźnienia samozapłonu dla paliw wysokoprężnych. Uzyskuje się to przez podwyższenie temperatury powietrza pod koniec suwu sprężania. Głównym środkiem prowadzącym do tego celu jest podwyższenie stopnia sprężania w stosunku do silników typowo zasilanych tylko olejem napędowym. Silniki wielopaliwowe zasilane olejem napędowym lub paliwami pokrewnymi wykazują niemal identyczną moc i sprawność. Największym problemem tego typu silników jest rozruch w niskiej temperaturze, w szczególności przy zastosowaniu benzyny oraz ich praca z małym obciążeniem. W celu uruchomienia zimnego silnika wymagają one stosowania odpowiedniego urządzenia podgrzewającego. Silniki te stosowane są głównie w pojazdach wojskowych, np. czołgach.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_wielopaliwowy
Skupy: jak kupować, jak sprzedawać
Kupując auto w komisie czy skupie trzeba być bardzo dokładnym i skrupulatnym. Jest wiele trików, które stosują sprzedawcy czy to części samochodowych czy też całych samochodów. Cofanie licznika to niestety norma i bez tego ciężko znaleźć jakikolwiek samochód w takich miejscach.
Uważać trzeba też sprzedając samochód, zawsze należy robić to na odpowiednio przygotowaną umowę kupna- sprzedaży oraz odprowadzić konieczne opłaty urzędowe. Bez dopatrzenia tych rzeczy możemy stać się ofiarą przestępstwa z udziałem naszego samochodu, który dalej będzie wg. urzędu nasz- dlatego zawsze czytajmy wszystko po kilka razy. Dopiero wtedy możemy być pewni, że przynajmniej jako sprzedający nie zostaliśmy w jakiś sposób wykiwani i pozwoli to nam spać spokojnie.
Turbo w aucie
Kiedyś miałem okazję przejechać się Subaru Imprezą STI z dwu litrowym turbodoładowanym silnikiem w układzie boxer. Wrażenia z jazdy taką "rajdówką" są niezapomniane a oprócz tego jaką dynamikę oferuje silnik generujący 300 koni mechanicznych ogromną frajdą jest dźwięk turbiny wkręcającej się na obroty z charakterystycznym świstem a następnie "psssst" zaworu upustowego przy zmianie biegów. Chyba każdy facet chciałby mieć taką "zabawkę".
Oczywiście wiele współczesnych samochodów posiada turbinę. Większość silników diesla montowanych w osobówkach to jednostki turbodoładowane. Dzięki takiemu rozwiązaniu można poprawić nie tylko osiągi "ropniaka" ale i zmniejszyć spalanie. Co ciekawe ostatnio również w silnikach benzynowych jest trend do montowania turbin w małych jednostkach - jak choćby "EcoBoost" z Forda.