Wiele możliwości spotkań dla zainteresowanych motoryzacją

cewki zapłonowe skv cewki zapłonowe skvCoraz częściej organizowane w Polsce i na całym świecie spotkania dla osób zainteresowanych motoryzacją przyjmują naprawdę różne oblicza.
Wiele z nich to zloty posiadaczy konkretnego modelu lub marki auta czy motocyklu lub też innego pojazdu.

Trzeba przyznać, że takie spotkania potrafią zrobić wrażenie nawet na najmniej zainteresowanej motoryzacją osobie.

Innym rodzajem wydarzeń motoryzacyjnych są organizowane wycieczki czy też pielgrzymki w określone miejsce, w które udaje się kilkuset właścicieli na przykład motocykli.

Wiele wydarzeń motoryzacyjnych zawiera także panele dyskusyjne czy różnego rodzaju wystawy związane z motoryzacją, a nawet szkolenia dla pasjonatów aut czy motocykli.

Stosowany był także eksperymentalnie

Silnik gwiazdowy ? wielocylindrowy silnik spalinowy, w którym cylindry umieszczone są promieniowo na obwodzie koła, z centralnym wałem korbowym. Silnik gwiazdowy może zawierać od trzech do kilkunastu cylindrów.
Silnik taki może mieć obieg zarówno dwusuwowy jak i czterosuwowy.
W przypadku tego drugiego (ponad 90% konstrukcji) liczba cylindrów w danej gwieździe jest zawsze nieparzysta. Wynika to z faktu zamknięcia obiegu w czterech suwach, czyli 2 obrotach wału korbowego.

Przykładowo w silniku 5 cylindrowym podczas pierwszego obrotu wału korbowego zapłon następuje w cylindrach 1, 3, 5, a podczas drugiego obrotu ? w cylindrach 2, 4 i znów kolejność zaczyna się od cylindra 1.

W wyniku tego rozwiązania zapłon następuje w co drugim cylindrze i wszystkie cylindry mają jeden suw pracy po wykonaniu 2 obrotów wału korbowego - dzięki temu uzyskuje się dobre wyrównoważenie pracy silnika.

Spotykane historyczne rozwiązania (np.

silnik Anzani z lat 20. XX wieku) z 6 cylindrami to przykład jakby połączenia ze sobą dwóch silników 3 cylindrowych. Silniki gwiazdowe mają też niewielkie różnice w skoku tłoka poszczególnych cylindrów - jednak są to różnice nieistotne konstrukcyjnie i użytkowo.
Kilkunastocylindrowe silniki gwiazdowe budowane są w układzie podwójnej, a czasem i poczwórnej gwiazdy (np.
silniki do Boeing B-50 Superfortress).

Stosowany był także eksperymentalnie w motocyklach np.

Megola Silniki gwiazdowe chłodzone są powietrzem.

Silniki tego typu stosowane są przede wszystkim do napędzania samolotów śmigłowych ze względu na lekkość (dzięki chłodzeniu powietrzem), dużą odporność na uszkodzenia oraz dobre warunki chłodzenia, rzadziej do innych zastosowań.

Silniki te zyskały szczególne uznanie w USA, gdzie wyprodukowano największą liczbę tych silników, do tego silników o wysokich parametrach.
Na tych silnikach bazowała większość samolotów - szczególnie użytych podczas II wojny światowej. Wyjątkami były konstrukcje Curtiss P-40 Warhawk i Lockheed P-38 Lightning, gdzie zastosowano silniki widlaste Allison produkcji USA. North American P-51 Mustang nie był wyjątkiem, gdyż bazował na brytyjskim silniku RR Merlin. Nietypowym przykładem jest 42-cylindrowy chłodzony wodą silnik M503 w układzie sześciokrotnej gwiazdy stosowany np. na kutrach rakietowych Osa.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_gwiazdowy

Jazda bez OC - to się zdarza

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe w naszym kraju. Jest ono przypisane nie do kierowcy, ale do pojazdu (mimo, ze przy wyliczaniu stawki brany jest staż podśniadania prawa jazdy i ubezpieczenia oraz bezwypadkowa jazda).

Jednak niektórzy kierowcy postanowili sobie oszczędzić na obowiązkowych składkach.

Wedle szacunków UFG, pojazdów na polskich drogach, nie posiadających OC, może być już około 250 tysięcy.

To jest niepokojąco wysoka liczba.

Co roku wykrywa się raptem około 1800 takich "gagatków".

Kara za brak OC wynosi obecnie 3 tysiące złotych (to jest najmniejsza stawka).

Mimo tak wysokiej kwoty, ryzykantów jak widać nie brakuje.
.

Widok do druku:

cewki zapłonowe skv