Pompy wspomagania

Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym

Pompy wspomagania
Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym jest zwykle olej napędowy lub (w przypadku wolnobieżnych silników wielkogabarytowych) mazut.

Istotną cechą paliw dla silników wysokoprężnych jest liczba cetanowa, która świadczy o zdolności do samozapłonu.

Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np.

zużyty lub świeży olej roślinny ? zob.

olej rzepakowy) do nowoczesnych systemów wtrysku nie nadają się, ponieważ istnieje możliwość zatarcia i zablokowania sadzami precyzyjnych otworków wtryskiwaczy.

Ponadto jego liczba cetanowa jest niska co jest istotną wadą (zwiększa się znacznie zwłoka zapłonu i silnik wchodzi w obszar dymienia). Znacznie lepsze są estry olejów roślinnych (tzw.

biodiesel).

Zużycie tego paliwa jest wyższe o kilka procent, co wynika z mniejszej wartości opałowej niż oleju napędowego.
Warto wspomnieć, że pierwszy silnik wysokoprężny, zbudowany przez Rudolfa Diesla zasilany był olejem arachidowym.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Dbaj o swój samochód!

Samochody osobowe, dostawcze czy każdy inny rodzaj pojazdu wymaga usuwania wszelkich zanieczyszczeń nie tylko z zewnątrz, ale i w środku.
Mycie samochodu możemy przeprowadzić nie tylko w pobliżu domu, ale także w myjni samochodowej.

To drugie rozwiązanie z pewnością jest o wiele korzystniejsze dla osób, które nie mają wystarczająco dużej przestrzeni na umycie samochodu.

Warto skorzystać z myjni samochodowej również dlatego, że często możemy trafić tam na bardziej specjalistyczne urządzenia niż te, których używamy na co dzień. Dzięki nim samochód może być utrzymywany w naprawdę doskonałej czystości. Domowe mycie samochodu nie zawsze jest tak efektywne, zwłaszcza, gdy nie dysponujemy odpowiednimi preparatami konserwującymi auto i pozwalającymi na skuteczniejsze usunięcie brudu.

wielocylindrowy

Silnik rzędowy jest to silnik spalinowy wielocylindrowy, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie.
Silniki takie stosowane są głównie w motoryzacji, do napędu samochodów i motocykli.
Silniki rzędowe oznacza się w Polsce Rx ? gdzie x oznacza liczbę cylindrów.
W praktyce spotyka się: R2 ? taki układ miał silnik stosowany w Polskim Fiacie 126p, jest także stosowany w niektórych modelach Fiata (najpierw Fiat 500), R3 ? układ znany m.in.

z silnika stosowanego w samochodzie Syrena, Daewoo Tico czy Škoda Fabia i Volkswagen Polo IV R4 ? najpopularniejszy typ silnika rzędowego stosowany przez wielu producentów.

Silnik używany także w tankietce Tančik vz.33, R5 ? silniki pięciocylindrowe rzędowe stosuje m.in.

Volvo, Lancia, Ford, Volkswagen np.: LT 35 , bardzo często Audi i dawniej Mercedes-Benz, R6 ? silniki sześciocylindrowe rzędowe stosuje m.in.

Volvo, BMW, dawniej Mercedes-Benz i Opel, R8 ? silniki ośmiocylindrowe rzędowe stosowano głównie przed II wojną światową, niekiedy były to jednostki powstałe z połączenia szeregowego dwóch silników R4. Przy silnikach z większą liczbą cylindrów rzadko stosuje się układ rzędowy z uwagi na dużą długość silnika, częściej układ widlasty.

Cylindry w silnikach rzędowych mogą być usytuowane pionowo, poziomo lub ukośnie. Silniki czterosuwowe rzędowe posiadające 6 cylindrów (i więcej) mają pełne wyrównoważenie od sił I i II rzędu i z tego powodu są chętnie stosowane jako źródło napędu samochodów ciężarowych.

Silniki 4 cylindrowe mają wyrównoważenie częściowe, natomiast w silnikach 3 cylindrowych stosuje się wałek wyrównoważający celem zmniejszenia poziomu drgań. Jako silniki rzędowe, zwłaszcza w lotnictwie, określa się także silniki widlaste, silniki w układzie W i w układzie X czy układzie H (w odróżnieniu od silników gwiazdowych).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rz%C4%99dowy.

Widok do druku:

Pompy wspomagania